گزارش مدرسه تعامل انسان و اطلاعات
در این هفته (۱۴-۱۸ بهمنماه ۱۴۰۲) در مدرسه تعامل انسان و اطلاعات با همکاری پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار شد.
این مدرسه در ۵ روز برگزار شد، که در روز اول در خدمت دکتر محمد زرهساز عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی (معاونت آموزشی) بودیم. در این جلسه به بحث و گفتگو پیرامون چندوچون به کاربردن این روش در فرآیند گردآوری اطلاعات و معرفی زمینههای گوناگون به کار بردن پروتکل بلند اندیشی پرداخته شد. در همان روز در کارگاه مهندس شهرزاد الحوان پژوهشگر حوزه تعامل انسان با اطلاعات با تمرکز بر مهمترین بعد پژوهش یعنی بعد شناختی و روشهای مرتبط با این حوزه را آموزش دیدیم.
در روز بعد با ویژگیهای پژوهش و ارزیابی در حوزهی تعامل انسان و اطلاعات با تدریس جناب آقای دکتر علی عظیمی وقار (عضو هیئتعلمی دانشگاه خوارزمی) آشنا شدیم. واکاوی معیارها و مسائل مرتبط با انجام و ارزیابی پژوهش را فراگرفتیم.
سپس در خدمت جناب آقای دکترجواد عباسپور عضو هیئتعلمی دانشگاه شیراز بودیم و در این جلسه بحث دربارهی روش اکتشافی بهعنوان یکی از روشهای مهم در کیفیتبخشی به گردآوری دادهها با توضیح مفهوم ویژهگیها و شیوه اجرا و چالشهای پیش روی این روش نشستیم. سپس با روش داستانسرایی دیجیتال توسط دکتر قاسم آزادی احمدآبادی (عضو هیئتعلمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور)آشنا شدیم که در این روش به معرفی یک شیوهی نو برای پژوهش و گردآوری اطلاعات در محیطهای دیجیتال با اشاره به ابزارها و کاربردهای داستانسرایی در این محیط پرداخته شد .
در روز بعد در خدمت جناب آقای دکتر مهدی زاهدی نوقابی (پژوهشگر حوزه تعامل انسان با اطلاعات) بودیم که ایشان با معرفی یک تکنیک کاربردی و دقیق برای واکاوی رفتار اطلاع جویان با اشاره به ویژگیهای چشم ،اهمیت ردیاب چشمی و چگونگی انجام فرایند پژوهش با بهرهگیری از این تکنیک پرداختند. روش سناریو را نیز در خدمت ایشان بودیم.
در این مدرسه روش تجزیهوتحلیل نقش ذینفعان با سخنرانی جناب آقای دکتر رضا رجبعلی بگلو عضو هئیت علمی ایرانداک به معرفی چگونگی تجزیهوتحلیل اطلاعات کاربران سامانههای جستجو و بازیابی بهعنوان مهمترین ذینفعان را آموزش دیدیم.
سپس در خدمت خانم دکتر سمیه السادات آخشیک (عضو هیئتعلمی دانشگاه خوارزمی) بودیم که به معرفی چیستی و چرایی این روش ،گردآوری اطلاعات کیفی بر پایه ثبت رخدادهای روزانه کاربران با اشاره به تفاوت با سایر روشها ،زمان و فرایند اجرا ،شیوهی گزارش یافته و مزایا و کاستیها و ابزارها و اپها پرداختند .
روش یادگیری هم اکتشافی را در خدمت دکتر داوود حاصلی (عضو هیئتعلمی دانشگاه خوارزمی) بودیم و به معرفی یکی دیگر از روشهای گرداوری اطلاعات کیفی بهعنوان یکی از تکنیکهای گرداوری اطلاعات مشاهدهای پرداختیم .
در روز آخر مدرسه نرمافزارهای ثبت تجربه (با تأکید بر نرمافزار مورائه) در خدمت جناب آقای دکتر محمد زرهساز بودیم که به معرفی قابلیتها و امکانات یکی از مهمترین نرمافزارهای ثبت تجربههای کاربران و شیوهی بهرهگیری درست از آنها را فراگرفتیم و در آخر هم سخنرانی اختتامیه و جمعبندی را در خدمت جناب آقای دکتر رحمتالله فتاحی استاد پیشکسوت دانشگاه فردوسی مشهد بودیم و از سخنان گرانقدر ایشان نهایت استفاده را بردیم.
به امید روزی که پژوهشگران عزیز به سمت روشهای نوین بپردازند و روز به روز شاهد عملکرد بهتر پژوهشها باشیم.
|